PERSBERICHT: Jorrit Ferket lanceert eigen online hulpverleningsplatform tegen pesten - 21/02/2019

Morgen start de Vlaamse week tegen pesten en bij deze gelegenheid lanceert Jorrit Ferket (23) dan ook zijn volledig vernieuwde website www.stophetpesten.be.

Stophetpesten.be zag in 2016 voor het eerst het daglicht, maar bij gebrek aan gemotiveerde vrijwilligers en het feit dat men de weg naar de site niet vond, is de website een tijdje offline gehaald. Jorrit heeft in dit project volledig nieuw leven geblazen en wil het grootschalig aanpakken.

Het was begin 2016 toen de 23-jarige filmmaker Jorrit Ferket uit Leuven de website www.stophetpesten.be oprichtte als aanvulling op zijn eerste filmproductie ALLEEN die gaat over pesten en zelfontdekking.
Echter vonden heel weinig mensen de weg naar de site en ook de zoektocht naar gemotiveerde vrijwilligers verliep niet van een leien dakje. De site heeft lange tijd in onderhoudsmodus gestaan, maar nu wil Jorrit het project volledig opnieuw lanceren en het grootschalig aanpakken om de kinderziektes uit de eerste versie volledig weg te halen.

Zelf is Ferket meer dan 10 jaar lang in extreme mate gepest geweest op school. Hij weet dus als geen ander hoe het voelt om gepest te worden. Nu hij die periode uit zijn leven volledig verwerkt heeft gekregen en na een grondige research over wat pesten nu echt is, waarom iemand gaat beginnen pesten en hoe je dit best aanpakt kan Jorrit zich gerust ervaringsdeskundige noemen.

Jorrit Ferket, oprichter: “Na de media-aandacht in 2016 met ALLEEN kreeg ik dagelijks verschillende berichten van jongeren die gepest worden en hun verhaal tegen me kwijt wilde. Uiteraard kan ik deze niet zomaar gaan negeren. Ik zat dus geregeld tot een kot in de nacht berichtjes te beantwoorden wat wel zwaar doorwoog op mijn privéleven.”

Jorrit heeft daarom de website www.stophetpesten.be ontwikkeld, een betrouwbaar platform waar jongeren volwassenen heel wat informatie op maat rond pesten kunnen terugvinden. Maar er is meer, want de website heeft ook een eigen chatkanaal waar bezoekers ook volledig anoniem en in vertrouwen hun verhaal kunnen doen tegen een vrijwilliger.

“Je hebt in Vlaanderen gelukkig heel wat online hulpverleningsplatformen waar men bij terecht kan voor diverse of specifieke vragen. Naast Awel, Tele-Onthaal, … die zich richten op deze diverse vragen heb je ook zeer doelgerichte platformen als Lumi (Holebifoon), de Drugslijn, … Tot mijn grootste verbazing merkte ik op dat rond pesten nog geen enkele online hulpverlening bestond voor specifieke vragen rond dit thema. Ik deed dus de test om bij de grote organisaties aan te melden op de chat, maar die zijn vaak uiteraard druk bezocht waardoor een oproep niet altijd onmiddellijk beantwoord kan worden.” aldus Jorrit.

En zo merkte Ferket dus op dat Vlaanderen nood had aan platform als deze.
Bij de herlancering van de website wil Jorrit het grotere publiek aantrekken, de website beter afstemmen op de noden van zijn bezoekers en gaan samenwerken met de grotere organisaties zodat Stophetpesten.be op termijn een even kwalitatieve online hulpverlening kunnen aanbieden.

Het project is redelijk uniek in Vlaanderen. Het is een online hulpverleningsplatform dat volledig als privé-initiatief gerealiseerd is zonder enige financiële steun van de Vlaamse Overheid. Al hoopt de oprichter wel dat ze op termijn ook een subsidie kunnen krijgen om de site verder te ontwikkelen.

“We zijn trouwens ook nog op zoek naar vrijwilligers om ons chat- en mailteam te versterken, alsook vrijwillige redacteurs, … Wie zich geroepen voelt kan zich uiteraard zeker aanmelden” besluit Jorrit.

Stophetpesten.be is uiteraard 24/7 toegankelijk om te raadplegen. Wie nood heeft aan gesprek in vertrouwen en volledig anoniem kan van maandag tot vrijdag chatten tussen 18u00 en 21u00. Op woensdag is de chat al geopend vanaf 13u00.

Klik hier om terug te keren naar de vorige pagina.

Openingsuren chat

• 19:00 - 21:00
  • 15:00 - 17:00
  • 19:00 - 21:00
  • GESLOTEN!

Prikbord

Momenteel geen items!

Poll

Voor wie zoek je informatie/hulp?

Inloggen

Je bezoek aan de website blijft volledig anoniem en in vertrouwen.